Dlaczego zdjęcia wychodzą rozmazane? Jak tego uniknąć?

Wakacyjna wyprawa, wyjazd, spotkanie z przyjaciółmi, wizyta w zoo i wiele innych sytuacji oraz pięknych chwil wymaga upamiętnienia. Jedną z najlepszych form zachowania wspaniałych wspomnień są właśnie zdjęcia. Aby się nimi cieszyć i chwalić wśród znajomych. na portalach społecznościowych, muszą być one dobrej jakości. Rozmazane zdjęcia są automatycznie dyskwalifikowane. Wielokrotnie otrzymywaliśmy od Was zapytania związane z brakiem ostrości. W tym artykule poruszymy problem rozmazanych zdjęć, opiszemy również kilka sposobów na to, jak ich uniknąć.

Ruch fotografa i drgania

Czasem bywa, że zdjęcie wykonywane ręcznie wychodzi zamglone, bądź też ruszone. Robienie zdjęć „z ręki” zawsze wiąże się z ryzykiem lekkich, mimowolnych drgań dłoni. Współczesne systemy dotyczące automatycznej stabilizacji obrazu nie zawsze radzą sobie z takimi sytuacjami. Dlatego też, warto zdecydować się na zmianę czasu naświetlania. Powinno się dostosowywać go do ogniskowej obiektywu. Zatem aparat z obiektywem 200 mm odpowiada czasowi naświetlania równemu, bądź krótszemu niż 200 s. Proporcja ta powinna zawsze mieć formę nie większą niż 1/(liczba ogniskowej obiektywu) s. To sprawi, iż znacznie łatwiej będzie uzyskać ostre zdjęcia robione „z ręki”, nawet gdy ruch fotografa podąża za obiektem ujęć. Podczas wykonywania zdjęć w ten sposób, należy pamiętać o tym, aby stać stabilnie i trzymać aparat w odpowiedni sposób.

Nowoczesnym rozwiązaniem jest system redukcji wibracji. Ten system znajduje się w najnowszych aparatach topowych marek, coraz więcej producentów decyduje się na wprowadzenie go do swoich produktów. Jeśli macie problem z drganiami i ustawianiem ostrości zdjęć, a nie używacie do ich wykonywania statywu, to polecamy produkty z tą funkcją. Stabilizuje ona ujęcia, a w momentach zbyt małej ilości światła, dostosowuje czas naświetlania do konkretnego momentu. Jest to przydatne przede wszystkim przy fotografowaniu dynamicznych sytuacji, które mają miejsce na wydarzeniach sportowych, imprezach, przyjęciach, weselach, czy podczas tworzenia fotografii w miejscach, które uniemożliwiają rozstawienie statywu.

Winny autofocus

Automatyczny autofocus może zawieźć i być przyczyną nieudanego, nieostrego zdjęcia. Najczęściej dzieje się tak, że autofocus nie działa przy zbyt słabym oświetleniu. Ostrość przez niego łapana jest kierowana na elementy najbardziej kontrastowe, a w dużych ciemnościach jest to bardzo trudne. Dlatego też w sytuacji ograniczonej ilości światła, można zdecydować się na ręczne ustawienie ostrości, bądź skorzystać z lampy błyskowej. Można na próbę wykonać kilka zdjęć, z włączonym i wyłączonym fleszem oraz przy ręcznym ustawieniu ostrości, a następnie porównać ostrość na dużym ekranie i wybrać najlepsze ujęcia.

Może przytrafić się tak, że ostrość zostanie ustawiona na inny przedmiot, niż ten, który ma być wyeksponowany na zdjęciu. Dzieje się tak, ponieważ autofocus ustawia ostrość zazwyczaj na przedmioty znajdujące się na środku kadru. Niektóre aparaty umożliwiają przesunięcie punktu ostrości. Jeśli jest to niemożliwe, polecamy zmianę pozycji aparatu i kąta wykonywania zdjęcia. Gdy back lub front focus zdarzają się zbyt często, warto odwiedzić serwis w celu usunięcia usterki. O back focus mówimy, gdy ostrość jest chwytana przed punktem ostrości, natomiast front focus występuje przy zbyt późnym chwyceniu ostrości, za obiektem, który jest fotografowany.

Wybór odpowiednich ustawień autofocus’a

Dobra ostrość jest uzależniona od ustawień autofocus’a. Aby uzyskać dobrą jakość fotografii, należy wybierać inny tryb w zależności od sytuacji. Większość aparatów posiada tryb One Shot, będzie on najlepszy do tworzenia portretów oraz zdjęć nieruchomych przedmiotów. Natomiast opcja Al Servo to idealne rozwiązanie w sytuacji fotografowania obiektów, które są w ruchu, a odległość dotycząca chwytania ostrości ujęć jest zmienna. Kolejny popularny tryb – Al Focus, jest przeznaczony głównie do wykonywania zdjęć obiektom bardzo dynamicznym, o nieprzewidywalnych ruchach, jak jadące samochody, biegnące zwierzęta i tym podobne. Wybranie odpowiedniego trybu jest konieczne, w innym przypadku efekt może być zupełnie inny od oczekiwanego. Warto wypróbowywać różne opcje, które są dostępne w posiadanym aparacie. Trzeba dokładnie „poznać” swój sprzęt. Pozwoli to na precyzyjne dostosowywanie ustawień, do rodzaju wykonywanych zdjęć.

Wartość ISO

Wiadomym jest, że szum cyfrowy wrasta wraz z wielkością ISO. Stąd pojawiają się widoczne rozmycia na zdjęciu, które są efektem pracy nad niwelowaniem szumu. Na takich fotografiach każdy szczegół będzie słabo widoczny i wyraźny. Dlatego też polecamy jak najniższe wartości ISO, to pozwoli na uzyskanie zdjęć o jak najlepszej ostrości.

Dobry sprzęt to podstawa

Każdy fotograf, zarówno profesjonalny, jak i amatorski, wie, że jakość i ostrość zdjęcia zależą bezpośrednio od rodzaju i jakości aparatu. Warto jednak zwracać uwagę na dwie kwestie, które można zmieniać i modyfikować, a dzięki temu zmieniać i poprawiać ostrość i wyrazistość fotografii. Niezwykle ważne są: obiektyw oraz przysłona.

Obiektyw

To, jak wyraźne jest zdjęcie jest ściśle powiązane ze stopniem rozmycia obrazu, a ten jest  przypisany do danego rodzaju obiektywu. Dlatego warto mieć na wyposażeniu obiektyw, którego cechuje wysoka ostrość. Koszt takiego sprzętu jest wysoki, jednak w dłuższej perspektywie czasu jest to opłacalny zakup.

Jeśli posiadacie aparat, który pozwala na kalibrację obiektywu na korpusie, to możecie w łatwy sposób wyostrzyć obiektyw. Można dokonać tego w serwisie producenta, w wielu punktach kalibracja zarówno obiektywu, jak i korpusu będzie darmowa. Oczywiście można próbować zrobić to samodzielnie, należy jednak posiadać odpowiednią wiedzę, aby nie uszkodzić przy tym aparatu.

Przysłona

Ostrość można modyfikować dzięki otworowi przesłony, to ona dostarcza do aparatu odpowiednią ilość światła. Im mniejszy będzie otwór przesłony, tym większą głębie ostrości możecie uzyskać. Warto jednak przetestować ten sposób, ponieważ od ustawień wartości przesłony zależy to, czy ostry będzie jeden przedmiot, a reszta zostanie rozmyta, czy też wszystkie obiekty na fotografii będą wyraziste.

Zadbany aparat

Rozmycia na fotografiach mogą być też spowodowane przez plamy i rysy na obiektywie aparatu. Warto regularnie czyścić sprzęt i przechowywać go w bezpieczny sposób, aby unikać rys oraz uszkodzeń.